onsdag 17. august 2011

Ganske normal, men...

De som vet hvordan jeg ser ut, vil kanskje ikke umiddelbart tenke at jeg ligger i øvre skikt av normalområdet for fettprosent. Det kom litt uventa på meg også da InBody 720 spytta ut at jeg gjør nettopp dét.

I går var jeg hos en ernæringsfysiolog på St. Olav hospital på en etterkontroll på dagen et halvt år etter en mageoperasjon som bare gikk delvis bra. Der ble jeg plassert på InBody 720 - et innbilsk lite monster av ei vekt som etter noen få sekunder, og med hjelp av litt bakgrunninformasjon som alder og høyde, påstår å vite alt om hvordan du er skrudd sammen. Bokstavelig talt. Vekt, fettprosent, muskelmasse, mengde kroppsvann og you name it.

Og jeg har altså nesten over normal fettprosent. Bare denne påstanden gjør at jeg tviler litt på vektas sunne fornuft og matematiske evner. Ei anna vekt som vi prøvde først, men som var simplere og visstnok mindre pålitelig, plasserte meg riktignok midt i normalområdet. Selv det var noe uventa.

InBody 720 spytta altså ut mange ubegripelige tall, så for å gjøre det hele litt mer begripelig, ga den også en enklere oversikt (selvsagt med orddelingsfeil av typen "Ernærings Evaluering") som indikerte om jeg lå over, under eller på normalen for ulike faktorer. Det var her vekta skjøt sin egen pålitelighet i leggen for alvor.

Jeg fikk dommen "normal" på alle 12 faktorene. Likevel konkluderte det tekniske vidunderet med: "Livsstil: utrygg".

Nå lurer jeg på hvilke andre faktorer vekta har tatt hensyn til for å komme til den konklusjonen.  Det sies at matematikk er logikk, men regnestykket "12 x bra = utrygg" ser litt pussig ut, så det må ligge noe mer bak. Vet den at jeg sykler mye og tar høyde for trafikkfaren? Tenker den på ventilasjonsanlegget på kontoret? Er det medlemsskapet i esperantoklubben? Kanskje fordi jeg er halvt trønder? 

Eller anser InBody 720 rett og slett en normal livsstil i Norge anno 2011 for å være generelt utrygg?

2 kommentarer:

  1. Kanskje det er for oss andre livsstilen din er utrygg. Du kan til dømes kome i skade for å påføre oss trim og kondis. I så fall er det ikkje rart om du får 12 × bra (bra for deg), som til saman vert utrygt for oss slappfiskane. Men elles var jo dette med øvre normalområde litt påfallande…

    SvarSlett
  2. kommentaren over støttes - ingenting er mer helseskadelig for oss slappfisker enn påvirkning fra spreke jææ.....

    SvarSlett