tirsdag 5. juli 2011

Slagord

Å lage gode slagord kan være vanskelig, noe vi fikk bevist på en spasertur fra Solsiden til Bakklandet i helga. Det er to typer slagord: de som skal selge noe, altså reklame for produkter eller firma, og politiske kamprop.

Et godt eksempel på et dårlig slagord i den første kategorien fant vi på byggeplassen for det nye hotellet ved Bakke bru. Der flagger entreprenørfirmaet NCC kompetansen sin på store bannere: NCC - Forvent litt mer. Hvem i huleste fikk idéen til dét slagordet, og hvorfor gikk ledelsen med på det? De kunne like godt sagt: NCC - Rett og slett for dårlig.

I et vindu på Bakklandet fant vi en plakat med et brennaktuelt politisk kamprop. Ved første øyekast virket slagordet helt greit, om enn litt uelegant formulert: 

Ja til et oljefritt Lofoten og Vesterålen og Senja.

Men så sa svigermor: "Så de vil hente opp all oljen som er der." Og det er jo faktisk det det står, selv om jeg mistenker at de mener det motsatte. Logikken er enkel: Nå er det mye olje utenfor Lofoten (antar man), og skal det bli oljefritt, så må en jo bore og hente opp den olja. Ellers blir det et oljerikt Lofoten.

Lærdommen her er: Pragmatikk er både kinkig og moro, og alt kan misforstås om en bare legger nok vrangvilje til.

2 kommentarer:

  1. Og når Raudekrossen proklamerer at dei «jobber for en atomfri verden», så har vi vippa over til diakron semantikk. http://www.rodekors.no/nyheter/Nyheter/-jobber-for-en-atomfri-verden/

    SvarSlett
  2. Du har jo også valgkampklassikeren fra 2001.

    AP kom med valkampslagordet «Hvis velferd er viktigst – Arbeiderpartiet».
    Frp kunne jo ikke være verre, og slo til med «FRP – Velferd ER viktigst».

    «Hvis A så B».
    Så hvis velferd er viktigst: stem… AP?

    Det fantes en gang et lydopptak med en som ringer FrP og gjør dem oppmerksom på dette, men jeg finner det ikke i farten.

    SvarSlett